S ohledem na epidemiologickou situaci jsou návštěvy v Nemocnici Boskovice povoleny jen ve středu a neděli od 14.30 do 16.30 hodin, s tím, že návštěva je vybavena vlastním respirátorem. Návštěvy nejsou povoleny u covidových pacientů. (hrr)
V neděli 21. srpna 2022 si dali v 15 hodin sraz před pamětní deskou Karla Absolona, zakladatele Klubu českých turistů v Boskovicích, současné členky a členové místního klubu. Úvodního slova se ujal Jaroslav Oldřich, předseda klubu, který vzpomněl ve své řeči na jeho vznik. Karel Absolon tehdy v pátek 21.srpna 1902 předběhl o den Járu Cimrmana a založil pobočku českých turistů v Boskovicích. Činnost přerušila 1. světová válka a také fakt, že předseda spolku se tehdy stal ředitelem Gymnázia a po něm se nikdo neujal funkce předsedy klubu. V roce 1922 obnovili turisté svoji činnost a s přestávkami, které si vynutily události minulého století, zde fungují do dnes. Po něm přivítal přítomné místostarosta Petr Malach a mj. popřál jim, ať se jim daří i do budoucna. Na závěr položila místopředsedkyně Zdena Boháčková kytičku pod pamětní desku Karla Absolona.
Poté vyrazili turisté ke Kontribuční sýpce, kde mají papírenskou a tiskařskou dílnu bratři Ouještí vyrábějící zde různé upomínkové předměty. Zde byli seznámeni s historií sýpky a mohli si prohlédnout vystavené výrobky. Po prohlídce zamířili do sokolovny, aby se zde občerstvili a probrali zážitky z uplynulé vycházky. Monika Šindelková
Trasologie společně s vynikající osobní znalostí blanenských policistů sehrála klíčovou roli v případě sobotního vloupání do tamějšího tabáku. Podezřelý osmadvacetiletý muž se totiž krátce před půlnocí pokusil vykopnout skleněnou výplň zdejší prodejny. Posléze sice celá výloha povolila, ale naštěstí se uvnitř šikovně zapřela o lednici, kdy tak zloděj neměl sebemenší šanci proklouznout dovnitř a raději bleskově zmizel. Nešika ale na místě zanechal hromadu stop. Mezi nimi byly právě i otisky podešví bot neznámého pachatele. Když pak místní policisté nedaleko místa činu zahlédli jim známého recidivistu, pohotově se podívali i na jeho podrážky. To už jim bylo jasné, že se trefili do černého a výtečníka z místa převezli rovnou na služebnu. Tomu pak v případě uznání vinny za trestný čin krádež a poškození cizí věci hrozí několikaletý pobyt za mřížemi. (hrr)
Blansko - Galerie města Blanska hostí výstavu slovenské umělkyně Jany Želibské. Díla první dámy slovenské výtvarné scény, jak je Želibská často titulována, na místě zůstanou až do 18. dubna. (obsahuje video)
Expozice Jany Želibské nazvaná Kus země původně vznikla pro Slovenskou národní galerii. Do Blanska se přesunula ze zámku ve Zvoleně. „Vytavuji tady většinou fotografie akcí v přírodě. Vlastně jsou to takové sochy a instalace v přírodě a záznamy akcí, které se uskutečnily,“ řekla po vernisáži Jana Želibská a pochválila vedení blanenské galerie i tamní výstavní prostory.
video z vernisáže: http://www.youtube.com/watch?v=OcAtH6F5Yto
Výstava nabízí ucelený pohled na autorčiny realizace v 60. až 90. letech minulého století. „V období, kdy vznikala její díla v krajině, patřila autorka k neoficiální výtvarné scéně. Tvorba mimo hranice galerií a únik do přírody a k přírodě poskytla Janě Želibské svobodný prostor,“ uvedla kurátorka výstavy ze Slovenské národní galerie Lucia Gregorová s tím, že autorka jako jediná ve své generaci na Slovensku otevřeně tématizovala intimitu, vztahy mužů a žen a oslavila ženské tělo.
Absolventka Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě Jana Želibská (*1941) patří k progresívní generaci akčních a konceptuálních umělců, kteří vstoupili na československou výtvarnou scénu v 60. letech 20. století. Odmítnutí účasti na mezinárodním bienále současného umění Danuvius v Bratislavě na podzim roku 1968 na protest proti sovětské okupaci ale pro ni znamenal stop na oficiálních výstavách. Jana Želibská stála u zrodu environmentu a objektu v 60. letech, akce a konceptu v 70. letech, postmoderního objektu a instalace na konci 80. let a videoartu v 90. letech 20. století.
Vytvořil Český server s.r.o.
© 2006 BBN s.r.o., ISSN 1802-3509